Як засвідчили результати аналізу, здійснення багаторазових перерахунків пенсій протягом року суттєво не впливає на підвищення їх розмірів і, водночас, створює значне навантаження на працівників органів Пенсійного фонду. Впродовж 2007 року ними проведено 44 перерахунки пенсій, з них сім масових. У першому кварталі 2008 року – відповідно, 23 та два перерахунки.
За результатами перерахунку пенсій у зв’язку із зростанням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, середній розмір пенсії за віком перевищував її мінімальний розмір на початок 2006 року більш ніж на 16 відсотків, 2007 року – майже на 26 відсотків та 2008 року – майже на 60 відсотків.
Однак такі перерахунки не завжди є виправданими.
Аналіз пенсійних справ пенсіонерів міста Києва показав, що зміна прожиткового мінімуму з 1 липня 2008 року порівняно з 1 квітня 2008 року на одну гривню (до 482 гривень) зумовить зростання доплат до пенсій, в середньому, на 75 копійок.
Разом з тим, встановлений на 2008 рік розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, є заниженим. Враховуючи, що цей показник є основою для встановлення мінімального розміру пенсій за віком, невідповідність затвердженого показника його фактичному розміру призводить до заниження розмірів пенсій у солідарній системі.
Як зазначають фахівці Рахункової палати, існуюче пенсійне законодавство не уніфіковане і не приведене до єдиних принципів, визначених Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. На сьогодні пенсійне забезпечення регулюється 28 законодавчими актами, якими визначені, зокрема, норми та порядок пенсійного забезпечення за галузевим принципом. Законодавство, що регулює умови пенсійного забезпечення громадян у солідарній системі, є нестабільним.
За відсутності чіткої довгострокової перспективи, питання запровадження тих чи інших доплат і перерахунків регулюються в межах одного бюджетного року, як правило, законами про бюджет, виходячи з фінансових можливостей Пенсійного фонду.
Як наслідок, виникла проблема осучаснення пенсій, призначених у минулі роки.
В першу чергу, це стосується пенсій, призначених у солідарній системі.
Перерахунки пенсій, що проводилися впродовж 2005-2007 років, у розмірах менше рівня зростання середньої заробітної плати працівників в економіці не забезпечували осучаснення розмірів раніше призначених пенсій та призвели до утворення диспропорцій.
Лише механізм перерахунків, запроваджений у 2008 році законом про державний бюджет, дає можливість реально ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій, призначених у минулі роки. Проте зазначені перерахунки носили разовий характер, оскільки відповідні зміни до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” не внесені.
За діючих умов призначення пенсій, визначених цим Законом, уже через рік диспропорції знову відновляться.
Перерахунками пенсій з 1 січня 2008 року було охоплено понад 12 мільйонів осіб або майже 98 відсотків загальної чисельності пенсіонерів, які отримували пенсії відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” на кінець 2007 року.
При цьому понад 81 відсоток осіб, яким проведені перерахунки, отримали підвищення до пенсій від 10 до 300 гривень, з них у трьох мільйонів осіб розмір підвищення склав 10 -50 гривень, у 3,5 мільйона – 51-100 гривень, у 2,2 мільйонів – 101-200 гривень та у 1,2 мільйонів осіб – 201-300 гривень.
З 1 січня 2007 року на Пенсійний фонд покладено функцію з призначення і виплати пенсій військовослужбовцям. Покладання функцій з пенсійного забезпечення всіх категорій пенсіонерів на єдиний орган – Пенсійний фонд, є кроком на шляху реалізації пенсійної реформи, спрямованої на уніфікацію пенсійного забезпечення в Україні.
Водночас неналежне виконання силовими міністерствами функції щодо підготовки та подання до Пенсійного фонду документів, необхідних для призначення та перерахунку пенсій військовим пенсіонерам, спричинили, в окремих випадках, несвоєчасні перерахунки та виплату пенсій.
Це, у свою чергу, призвело до відстрочення реалізації громадянами права на пенсійне забезпечення.
Результати аналізу показали, що виконання бюджету Пенсійного фонду у 2007 році та у першому півріччі 2008 року було напруженим. Незважаючи на перевиконання надходжень до Пенсійного фонду, існує потреба у тимчасовому залученні позичок з державного бюджету для виплати пенсій.
Залишок непогашених позичок має тенденцію до зростання. Станом на 1 січня 2008 року він становив 2,4 мільярда гривень, а на 1 червня 2008 року зріс до 6,7 мільярда гривень.
Фахівці Рахункової палати наголошують, що подальше збільшення пенсійних виплат у солідарній системі можливе лише за рахунок підвищення розмірів заробітної плати та розширення кола платників – це призведе до збільшення надходжень страхових внесків до Пенсійного фонду.
За результатами перерахунку пенсій у зв’язку із зростанням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, середній розмір пенсії за віком перевищував її мінімальний розмір на початок 2006 року більш ніж на 16 відсотків, 2007 року – майже на 26 відсотків та 2008 року – майже на 60 відсотків.
Однак такі перерахунки не завжди є виправданими.
Аналіз пенсійних справ пенсіонерів міста Києва показав, що зміна прожиткового мінімуму з 1 липня 2008 року порівняно з 1 квітня 2008 року на одну гривню (до 482 гривень) зумовить зростання доплат до пенсій, в середньому, на 75 копійок.
Разом з тим, встановлений на 2008 рік розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, є заниженим. Враховуючи, що цей показник є основою для встановлення мінімального розміру пенсій за віком, невідповідність затвердженого показника його фактичному розміру призводить до заниження розмірів пенсій у солідарній системі.
Як зазначають фахівці Рахункової палати, існуюче пенсійне законодавство не уніфіковане і не приведене до єдиних принципів, визначених Законом України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. На сьогодні пенсійне забезпечення регулюється 28 законодавчими актами, якими визначені, зокрема, норми та порядок пенсійного забезпечення за галузевим принципом. Законодавство, що регулює умови пенсійного забезпечення громадян у солідарній системі, є нестабільним.
За відсутності чіткої довгострокової перспективи, питання запровадження тих чи інших доплат і перерахунків регулюються в межах одного бюджетного року, як правило, законами про бюджет, виходячи з фінансових можливостей Пенсійного фонду.
Як наслідок, виникла проблема осучаснення пенсій, призначених у минулі роки.
В першу чергу, це стосується пенсій, призначених у солідарній системі.
Перерахунки пенсій, що проводилися впродовж 2005-2007 років, у розмірах менше рівня зростання середньої заробітної плати працівників в економіці не забезпечували осучаснення розмірів раніше призначених пенсій та призвели до утворення диспропорцій.
Лише механізм перерахунків, запроваджений у 2008 році законом про державний бюджет, дає можливість реально ліквідувати диспропорції у розмірах пенсій, призначених у минулі роки. Проте зазначені перерахунки носили разовий характер, оскільки відповідні зміни до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” не внесені.
За діючих умов призначення пенсій, визначених цим Законом, уже через рік диспропорції знову відновляться.
Перерахунками пенсій з 1 січня 2008 року було охоплено понад 12 мільйонів осіб або майже 98 відсотків загальної чисельності пенсіонерів, які отримували пенсії відповідно до Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” на кінець 2007 року.
При цьому понад 81 відсоток осіб, яким проведені перерахунки, отримали підвищення до пенсій від 10 до 300 гривень, з них у трьох мільйонів осіб розмір підвищення склав 10 -50 гривень, у 3,5 мільйона – 51-100 гривень, у 2,2 мільйонів – 101-200 гривень та у 1,2 мільйонів осіб – 201-300 гривень.
З 1 січня 2007 року на Пенсійний фонд покладено функцію з призначення і виплати пенсій військовослужбовцям. Покладання функцій з пенсійного забезпечення всіх категорій пенсіонерів на єдиний орган – Пенсійний фонд, є кроком на шляху реалізації пенсійної реформи, спрямованої на уніфікацію пенсійного забезпечення в Україні.
Водночас неналежне виконання силовими міністерствами функції щодо підготовки та подання до Пенсійного фонду документів, необхідних для призначення та перерахунку пенсій військовим пенсіонерам, спричинили, в окремих випадках, несвоєчасні перерахунки та виплату пенсій.
Це, у свою чергу, призвело до відстрочення реалізації громадянами права на пенсійне забезпечення.
Результати аналізу показали, що виконання бюджету Пенсійного фонду у 2007 році та у першому півріччі 2008 року було напруженим. Незважаючи на перевиконання надходжень до Пенсійного фонду, існує потреба у тимчасовому залученні позичок з державного бюджету для виплати пенсій.
Залишок непогашених позичок має тенденцію до зростання. Станом на 1 січня 2008 року він становив 2,4 мільярда гривень, а на 1 червня 2008 року зріс до 6,7 мільярда гривень.
Фахівці Рахункової палати наголошують, що подальше збільшення пенсійних виплат у солідарній системі можливе лише за рахунок підвищення розмірів заробітної плати та розширення кола платників – це призведе до збільшення надходжень страхових внесків до Пенсійного фонду.